Yoga Sutra – Comentata de Swami Vivekananda : „Experimentatul”, adica natura

„Experimentatul”, adică natura, este format din elemente şi organe (elementele grosolane şi subtile, care formează esenţa naturii, şi organele de simţ, mentalul etc.). El este de natura iluminării ( sattva), a acţiunii (rujas) şi a inerţiei (tamas ). Care este scopul întregii naturi? Ca Purusha să poată dobândi experienţă. Purusha, am putea spune, şi-a uitat natura puternică şi divină. Se povesteşte că regele zeilor, Indra, s-a transformai odată într-un porc ce se tăvălea în mizerii; avea o femelă şi mulţi purceluşi şi era foarte fericit. Mai mulţi zei au văzut starea în care se găsea şi i-au zis „Eşti regele zeilor. Toţi zeii ascultă de poruncile tale. Ce faci aici?” „N-are importam – a răspuns Indra. Mă simt foarte bine. Nu doresc cerul cât timp am această scroafă şi aceşti purceluşi.” Zeii nu ştiau de să facă.

Până la urmă, au ucis toţi porcii unul după altul, Când toţi au fost morţi, Indra a început să plângă şi să tânguiască. Atunci, zeii i-au deschis pântecele. Indra a ieşit din corpul de animal şi a început să râdă când a înţeles visul înspăimântător pe care îl avusese. El, regele zeilor, devenise porc şi credea că viaţa de porc era singura posibilă! Ba chiar ar fi vrut ca tot universul să ducă o viaţă de porc! Purusha, când se identifică cu natura, uită că e pur şi infinit. Purusha nu iubeşte, este iubire; nu există, este existenţa însăşi. Sufletul nu cunoaşte, este cunoaşterea însăşi. E o greşeală să spunem că Sufletul trăieşte, iubeşte sau cunoaşte. Iubirea, existenţa şi cunoaşterea nu sunt calităţile lui Purusha ci esenţa lui. Când ele se reflectă într-un lucru, se poate spune că sunt calităţile acelui lucru. Dar nu sunt calităţile, ci esenţa lui Purusha, a marelui Atman, a Fiinţei Infinite, fără naştere şi fără moarte, aşezată în propria-i slavă. Pare să fi degenerat atât de mult încât, dacă vă apropiaţi de el să-i spuneţi „Nu eşti porc”, începe să strige şi să muşte.

La fel se întâmplă cu noi toţi în această Maya, în această lume care e vis, unde totul e suferinţă, ţipete şi scrâşnete din dinţi, unde se rostogolesc câteva bile de aur, după care ne repezim toţi îmbrâncindu-ne.

N-aţi fost niciodată înlănţuiţi de legi, natura n-a avut niciodată pentru voi lanţuri. Asta vă spune yoghinul, aveţi răbdare să învăţaţi. Yoghinul vă arată cum, prin unire cu natura, identificându-se cu mentalul şi cu lumea, Purusha ajunge să se creadă nefericit. Apoi, yoghinul vă arată cum să ieşiţi din această situaţie prin experienţă. Trebuie să dobândiţi toată această experienţă cu repeziciune.

Ne-am băgat singuri în această plasă şi trebuie să scăpăm din ea. Ne-am lăsat prinşi în capcană şi trebuie să ne recucerim libertatea. Dobândiţi, aşadar, experienţa soţului, a soţiei, a prietenilor şi a micilor iubiri; veţi trece prin ele fără stricăciuni, dacă nu uitaţi ce sunteţi în realitate. Nu uitaţi că aceasta este doar o stare tranzitorie şi trebuie să ieşim din ea.

Experienţa este marele nostru instructor – experienţele plăcerii şi suferinţei dar fiţi conştienţi că nu sunt altceva decât experienţe şi vor duce toate, pas cu pas, la acea stare în care toate aceste lucruri devin mici şi Purusha ajunge atât de mare, încât tot universul pare o picătură de apă dintr-un ocean şi dispare în propriul neant. Trebuie să trecem prin diferite experienţe, dar să nu uităm niciodată idealul.

 
Cartile lui Patanjali se pot vedea la linkurile de mai jos:

- link 1 - aceasta pagina

- link 2 - aceasta pagina

 

Vrei să mă ajuti cu ceva? Daca da, in primul rand ma bucur că simti să daruiesti. Ajută acest blog să ramâna deschis si făra reclame. Am nevoie de ajutorul tău pentru a acoperi costul serverului ce gazduieste acest blog, o mică donație ma va ajuta foarte mult! Va multumesc tuturor.


Vrei să fii la curent cu toate postarile de pe websitul acesta? Abonează-te acum ... Vei putea primi de la mine prin WhatsApp cele mai noi articole publicate.

WhatsApp Group Invite