Snowpiercer (Expresul zapezii) – Cand populatia trebuie redusa drastic

snowpiercer-748104l-1600x1200-n-34c106ce

Trenul “Expresul zapezii” reprezinta planeta Pamant!

În film societatea din tren sau de pe planeta pamant este puternic segregată. La coada trenului sunt oamenii din clasa inferioară, într-o structură Dickensiană a societății din tren, în partea opusă, în locomotivă, afându-se misteriosul creator al super trenului, domnul Wilford. ( Goldman Sachs, etc)

Discursul ținut de Mason – excelenta Tilda Swinton în acest rol – ne relevă chintesența organizării societății umane. Și nu doar din tren. La fel de bine se poate vorbi și de societatea reală actuală, în care clasele superioare inventează lucruri sacre: „motorul sacru” și reguli de urmat, pentru cei din clasele inferioare. Doar pentru ei. Pentru că cei săraci sau sărăciți sunt picioarele iar cei mari sunt capul. Sclavi și stăpâni.

Oamenii din clasa inferioară stau înghesuiți în cușete supraaglomerate, sunt hrăniți cu gelatină proteică extrasă din insecte și sunt păziți cu strășnicie de personal de securitate înarmat. Clasa superioară are parte de restaurante, SPA, cușete bine încălzite, acvarii, grădini, meniuri diverse etc. Evident că toate aceste inegalități sociale vor conduce la revolte, la plural, pentru că revolta condusă de Curtis nu este prima. Iar scopul revoltei, pe lângă îmbunătățirea vieții, este ajungerea la locomotivă si preluarea controlului. Toate acestea și multe altele sunt dezvăluite încet, pe măsură ce înaintează acțiunea din film.

Dincolo de tot felul de scene ce fac sarea și piperul filmului, dintre care amintesc: pedepsirea prin scoaterea mâinii în exteriorul vagonului, copii mici luați ca sclavi pentru întreținerea motorului locomotivei, hrană din insecte, droguri dubioase și altele, filmul este o poveste despre inegalitățile sociale din lume, despre inconștiența umană și despre sacrificiu. Din păcate, filmul nu transmite un mesaj optimist. Oamenii, chiar aflați în fața extincției, rămân la fel de dezbinați, au aceleași tare sociale și sunt incapabili de colaborare. O distopie în toată regula.

Sunt însă și alte lucruri care îndeamnă la meditație. Unul din liderii spirituali ai celor de la coada trenului, Gilliam, jucat de John Hurt, are o relație dubioasă cu liderul trenului. O relație ce transcende starea lor socială ca și cum întreaga societate e un Uroborus. Capul și coada se întâlnesc și complotează pentru schimbarea liderului și poate chiar a paradigmei sociale.

E ciudat să te gândești că o societate capabilă să construiască un astfel de tren cu un motor de tip perpetuum mobile nu e în stare să construiască un oraș sau o stație fixă în care oamenii să poată supraviețui. Oare cu ce se hranesc acești oamenii? Cei din clasa socială inferioară cu produse din insecte – nu e chiar incredibilă soluția, sunt peste 2 miliarde de oameni care se hrănesc cu insecte, chiar societatea din care provine regizorul, cea coreană, are în meniu și insectele – şi de unde sunt insectele?

Nici finalul nu e chiar ce pare. E nihilist (aprope toată lumea moare, nu există niciun fel de speranță de mai bine, oamenii nu merită salvați), așa cum am spus, însă într-un mod ciudat. Pentru că pe întinderea albă se vede mergând agale un urs polar. Cu alte cuvinte, ceea ce pentru unii e sfârșitul pentru alții este salvarea! Și, să nu uităm, ultima glaciațiune a dus la apariția lui Homo Sapiens!

Vizioneaza clipul selectat din film cu traducere:

 

Se poate viziona tot filmul online la adresa:

https://goo.gl/xXfa5V


Info: Playerul video de pe acest blog doar face enabled la linkul extern, youtube, openload, vimeo, etc, deci trebuie sa asteptati sa se incarce!



Apreciem sprijinul celor cu suflet, pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare.

Your email is never published or shared.