Dr. Calin Marginean – Vitamina B12 in Dieta Vegana

Vitamina B12 sau Cobalamina este o vitamină hidrosolubilă, rezistentă la acţiunea aerului, dar distrusă de lumină, radiaţia ultravioletă, acizi şi baze. Are cea mai complicată formulă şi totodată cea mai mare moleculă şi masă moleculară dintre toate vitaminele. Necesar: 2-3 mcg/zi.

Absorbţia ei intestinală este: – Redusă de: medicaţia hipocolesterolemiantă (statine şi fibraţi), alcool, pilulele contraceptive, omeprazol, colchicină, excesul de vitamină C şi somnifere; rezecţiile gastrice îi blochează cuplarea cu factorul intrinsec (care se va produce într-o cantitate cu atât mai mică, cu cât rezecţia gastrică a fost mai importantă), rezecţiile ileale; dulciurile concentrate (zahăr, miere, bomboane, prăjituri, ciocolată, torturi…) şi băuturile dulci. Toate acestea împiedică absorbţia vitaminei B12.

Crescută de: asocierea cu vitaminele B6, B9, colina, inozilolul (sursă: cerealele integrale), potasiul şi calciul. Sarcina şi alăptarea necesită doze mai mari de B12. Atenţie: cuptorul cu microunde distruge vitaminele existente în alimente, prin urmare şi vitamina B12.

Funcţiile vitaminei B12

– constituie un factor de maturare al globulelor de sânge, fiind principalul factor anti-anemic

– stimulează pofta de mâncare

– stimulează sinteza proteică

– participă şi la metabolismul glucidic şi lipidic (sinteza unor acizi graşi)

– creşte performanţele fizice şi psihice

– scade nivelul seric al homocisteinei, prevenind ateroscleroza şi cardiopatia ischemică. Nivelul ei este invers proporţional cu nivelul homocisteinei, o substanţă extrem de periculoasă pentru organism (vezi mai departe)

– are proprietăţi hepato-protectoare, împiedicând acumularea de grăsime în ficat; factor important în procesele de transmetilare şi participă la formarea metioninei şi a colinei

– esenţială pentru replicarea ADN-ului, fiind implicată în creşterea şi maturarea celulară

– participă la integritatea fibrei nervoase şi a neuronului şi la sinteza tecii de mielină

– determină creşterea memoriei, măreşte puterea de concentrare şi dă o stare de echilibru psihic

– administrarea intravenoasă a hidroxicobalaminei contracarează efectele otrăvirii cu cianuri

Excesul brusc de vitamina B12 apărut prin suplimentarea cu fiole creşte riscul de a stimula dezvoltarea anumitor tumori latente în organism, de a căror existenţă persoana nu era conştientă, în vreme ce persoanele cu cancer, dacă iau suplimente cu vitamina B12 sau o iau din surse de origine animală riscă propagarea cancerului aproape întotdeauna de nestăvilit, ca şi declanşarea sau accentuarea eventualelor crize de astm bronşic. Nu există însă nici un risc pentru cei care utilizează vitamina B12 de origine vegetală din alimentele menţionate mai jos!

Semne de deficit: stare de oboseală tot mai accentuată, reducerea toleranţei la efort, pierderea apetitului, tulburări de ciclu menstrual, arsuri bucale, limbă depapilată, anemie adesea severă, pierderi de memorie, depresie, labilitate psihică, nervozitate, tulburări de personalitate, palpitaţii, miros neplăcut al corpului, amorţeli ale membrelor, dezorientare, greţuri, vărsături, balonări, simptomele creşterii nivelului de homocisteină!

Surse: spirulină (recordmenul), drojdie, pâine din faină integrală, polen, soia, malţ, ficat, gălbenuş de ou, rinichi, lapte, carne de pui şi de vită, fructe de mare.

Din păcate, există numeroase „voci autorizate” (ghilimele neîntâmplătoare) care în ultimul timp susţin că această vitamină NU ar fi conţinută în alimentele de origine vegetală şi de-aici ideea că alimentaţia vegană ar predispune la carenţe privind această vitamină. In cele ce urmează, voi încerca să demontez această afirmaţie, demonstrând că alimentaţia vegană nu prezintă riscuri, ba din contră, este chiar cel mai sănătos mod de alimentaţie.

Dacă alimentaţia vegană asociază: exerciţiul fizic, consumul a 2,5 l de apă/zi. Culcatul înainte de ora 22, renunţarea la stimulente cafeinice, amfetaminice, băuturi alcoolice, fumat, prăjeli, alimente fripte sau afumate…, ne vom găsi în faţa celui mai sănătos mod de viaţă sau, mai bine zis, a „secretului longevităţii”.

Argumentul biblic

Geneza 1.29: „Şi Dumnezeu a zis: Iată că v-am dat orice iarbă care face sămânţă şi care este pe faţa întregului pământ şi orice pom care are în el rod cu sămânţă. Aceasta să fie hrana voastră”. Prin urmare, dacă spun că veganismul e nesigur sau nu e bun, automat îl voi acuza de incompetenţă pe… Dumnezeu! El a inventat veganismul încă în Eden! Nu ştia Dumnezeu cu ce am functiona noi cel mai bine? Ma-indoiesc…

Argumentul ştiinţific medical

– Cel mai mare fiziolog român, academicianul Baciu de la Cluj, în cartea sa „Fiziologie”, apărută in 1971, spune la pag. 255 că vitamina B12 există în păine, la un nivel de 1 mcg (microgram)/100 g,  iar la un necesar de 2-3 mcg/zi) acestea vor fi acoperite din 200-300 g de păine. In aceeaşi carte, la aceeaşi pagină, reputatul academician afirmă că „vitaminele B se găsesc in proporţie de 85% in alimentele de origine vegetală”, eu înţeleg de aici că şi B12!

– In cartea „Spirulina”, editată de Firma Hofigal această algă este prezentată ca recordmenul in vitamina B12, având o concentraţie de 2 ppm (părţi per milion), ceea ce înseamnă că la o doză de minimum 2 grame recomandate/zi am obţine numai din această sursă 4 mcg de B12. De altfel, toate algele marine (deci şi Chlorella şi Laminaria…) conţin B12: nu cât spirulina, dar conţin!

– In cartea „Tratamentul bolilor prin legume, fructe şi cereale”, care a ajuns la ediţia a IX-a, reputatul dr. francez Jean Valnet afirmă că vitamina B12 există în granulele de polen.

De unde apare “problema” vitaminei B12?

– Spre deosebire de alte vitamine, al căror necesar este in miligrame (mg), necesarul, dar şi conţinutul acesteia este in micrograme (mcg) şi astfel este mult mai greu de dozat şi identificat în produsele alimentare!

– Dacă oamenii vor trece la veganism, credeţi că aceştia vor mai face… cancer? VEGANII NU FAC CANCER! Nu cumva să uitaţi asta! Prof. Mencinicopschi a afirmat chiar recent, in cursul unei emisiuni televizate că există studii serioase în acest sens! Vor mai face oamenii hipertensiune arterială, cardiopatie ischemică, colesterol? Adio, acestor boli! Ce s-ar întâmpla in acest caz cu companiile farmaceutice şi cu doctorii? La noi nu vă gândiţi?

– Veganii îşi menţin mult mai uşor greutatea corporală, putând consuma chiar cu 10-15% mai multe calorii decât necesarul calculat, fară a se îngrăşa! Bizar, nu-i aşa? Ei stochează ţesut gras brun care, fiind plin de mitocondrii, determină arderea grăsimilor, un nivel crescut de cocnzima Q10 in sânge etc. Având o greutate corporală normală, veganii vor ajunge aproape sigur centenari! Păi statul cât le va plăti ăstora pensii?

– La Fiziologie, in anul II de facultate am învăţat că vitamina B12 se produce în intestinul gros (colon) al omului de către flora microbiană de fermentaţie, dar care se poate absorbi chiar din colon, în ciuda moleculei sale enorme. Stocul hepatic de B12 se termină teoretic după 3 ani, in lipsa aportului. Astfel, dacă o persoană ar fi vegana 95% din timp, se susţine de către combatanţii veganismului că ar exista riscuri importante pentru sănătate ca de pildă: să apară o anemie cumplită, demielinizări ale căilor nervoase, cu riscuri majore de paralizii, adesea ireversibile + tulburări de echilibru şi de conducere a influxului nervos, risc major de osteoporoză şi de boli cardio-vasculare, creşterea coagulabilităţii sângelui cu posibilitatea de formare a cheagurilor.

Câteva exemple din lumea animală care vorbesc de la sine

– Cel mai mare animal de pe Pământ – balena – este vegană: consumă exclusiv fitoplancton

– Cel mai mare animal terestru – elefantul – este şi el vegan. Ştiaţi că un elefant este capabil să alerge cu 30-40 km h timp de 3-4 ore neîntrerupt?

– Cel mai longeviv animal terestru este o specie de broască ţestoasă ce trăieşte la grădina zoologică din Sidney Australia, fiind atestată documentar din 1776. Ştiţi ce mănâncă aceasta? Salată!

– Cel mai longeviv animal domestic şi totodată cel mai de povară animal de pe lângă casa omului, a cărui dantură şi tub digestiv seamănă ca două picături de apă cu ale omului este calul! Ce mănâncă un cal? Exista şi o zicală românească: …Mănânci calule… carne, lapte, brânză, ouă?”

– Cel mai rapid animal domestic este… iepurele! Ruda lui sălbatică poate ajunge la 72 km/ h. fiind la rându-i vegetarian total.

– Cel mai rapid animal de pe Terra este însă ghepardul, care poate alerga cu 145 km/h! Meniul favorit al acestuia este gazela Thomson. Ştiaţi că din păcate pentru ghepard, doar fiecare a cincea tentativă de prindere a gazelei reuşeşte? Adică de patru ori scapă gazela şi doar o dată reuşeşte ghepardul? Motivul? Dacă ghepardul aleargă cu 145 km/h. cu cel puţin 145 km/h aleargă şi gazela. Ce se întâmplă însă după 3 minute de 145 km/h? Ghepardul cade la pământ frânt de oboseală, în vreme ce gazela… continuă să pască (carne, lapte, brânză şi ouă?) ca să aibă vitamina B12 pentru o nouă alergare.

– Fostul recordman mondial al probei de 100 m plat (Cari Lewis) este vegetarian total de mai bine de 20 ani; el se antrena cu un cal la galop.

– Personalul Institutului de Sănătate Hippocrates din Florida este vegan de decenii şi nu sunt carenţaţi. ba din contră, arată cu o generaţie mai tineri!

Argumentul etnic

Călugării shaolini, care cu rare excepţii, trec de 100 de ani şi care, la asemenea vârste, sunt maeştrii ai artelor marţiale, sunt vegani din totdeauna şi încă crudivori! Călugării tao şi hunzii sunt tot vegani şi, la răndu-le, centenari! Aşa-i că le lipseşte vitamina B12?

Contra-argumcntul autorului acestui material

Sunt vegan de pe 15.12.2000, deci de mai bine de 10 ani şi nu prezint niciuna dintre manifestările enumerate mai sus, demonstrând completa netemeinicie a afirmaţiei că dieta vegană ar fi carenţată in această vitamină! Am cea mai bună condiţie fizică pe care am avut-o vreodată! Fac mişcare de întreţinere care constă in:

– 5 zile săptămână 400-500 de flotări/zi

– 5 zile săptămână 150-200 genuflexiuni/zi

– sunt capabil să merg în ritm mediu (20 km/h) peste 50 km neîntrerupt cu o bicicletă performantă, tară a avea febră musculară a doua zi

– nu sunt anemic, mici paralizat, n-am suferit vreun infarct, n-am osteoporoză şi mici perspective in acest sens!

Personal, voi combate ori de câte ori voi avea ocazia teoria aberantă a lipsei de vitamină B12 la vegani, teorie susţinută, din nefericire, tot mai apăsat in ultimii ani de către tot mai mulţi medici neinformati! Numai dacă o persoană suferă de gastrită atroficâ, sau dacă i s-a rezecat (tăiat) din stomac printr-o operaţie (de ulcer gastric duodenal, cancer etc.) sau suferă de anumite parazitoze intestinale, doar atunci există riscul apariţiei unui deficit dc vitamină B12. De ce? Foarte simplu: stomacul produce o substanţă, numită factor intrinsec, care leagă vitamina B12 şi face ca aceasta să se absoarbă din intestinul subţire. Dacă stomacul a fost rezecat, substanţa respectivă tie nu se mai produce, fie se produce intr-o cantitate insuficientă, iar absorbţia de B12 va avea astfel de suferit!

Sfat personal: Faceţi un sondaj de opinie printre:

– persoanele care stau lună de lună la cozile interminabile de la farmacii, pentru a-şi lua medicamentele de pe reţetele compensate sau gratuite! Câţi dintre aceştia sunt vegetarieni totali? Răspuns: nici unul!

– persoanele care sunt internate pe secţiile dc cardiologie cu infarct miocardic, cardiopatie ischemică, artriopatie obliterantă, hipertensiune arterială! Câţi dintre aceştia sunt vegetarieni totali? Vă spun eu: nici unul!

– persoanele internate pe secţiile de neurologie cu accident vascular cerebral ischemic, hemoragie. Câţi dintre aceştia sunt vegetarieni totali? Răspuns: nici unul!

– persoanele internate pe o secţie de oncologie cu diverse localizări tumorale, limfoame, leucemii. Câţi dintre aceştia sunt vegetarieni totali? Răspuns: nici unul! Oare aceste aspecte şi dovezi clare să nu fie oare suficiente pentru a ne indrepta spre dieta lui Dumnezeu?

Contra-argumentul homocisteinei

Un nivel scăzut al vitaminei B12 determină întotdeauna creşterea concentraţiei in sânge a unei substanţe de 9-11 ori mai periculoasă decât colesterolul. Mă refer aici la homocistcina, substanţă care determină printre altele: înfundarea drastică a vaselor de sânge (risc dc infarcte la inimă, creier etc.), osteoporoză, creşterea drastică a coagulabilitâţii sângelui, cu formarea de cheaguri în torentul sanguin, şanse crescute de aparitie a bolii Alzheimer. Eu sunt vegan de 10 ani şi o dovadă vie a netemeiniciei acestei „teorii” a deficitului de vitamină B12.

Mai multe informatii pe situl lui Dr. Calin Marginean – http://drcalinmarginean.blogspot.com/

Sursa material – https://bit.ly/2sNumha


Dăruieşte şi vei primi inzecit. Sustine munca si existenta acestui website:


Vrei să fii la curent cu toate postarile de pe websitul acesta? Abonează-te acum ... Vei putea primi de la mine prin WhatsApp cele mai noi articole publicate.

Invitatie Grup WhatsApp